Metadaten







Promotionsordnung


PromO07

Kumulative Dissertation


nein

Titel


Target Shooting? Benchmark-driven Earnings Management in Germany

Titel (englisch)



Autor/Autorin


Eisele, Alexander

2. Autor/Autorin



Geburtsdatum


08.10.1978

Geburtsort



Matrikelnummer


07614662

Schlagwörter (GND)


Deutschland; Erfolgsrechnung; Bilanzpolitik; Börsenkurs; Geschichte 2005-2009

DDC (Dewey Decimal Classification)


Wirtschaft - 330

Freie Stichwörter (deutsch)


Rechnungslegung; Kapitalmarkt

Freie Stichwörter (englisch)


Earnings Management; Earnings Benchmarks; Accrual Management; Real Earnings Management; Earnings Management Incentives

Kurzfassung


In der vorliegenden empirischen Studie wird untersucht, ob deutsche Unternehmen Bilanzpolitik betreiben oder Analysten beeinflussen, um prominente Gewinnziele zu erreichen. Zu den betrachteten Zielen zählen das Übertreffen von Analystenerwartungen, der Ausweis eines positiven Ergebnisses sowie eine Gewinnsteigerung im Vergleich zum Vorjahr. In einer umfassenden Analyse wird dabei nicht nur der Frage nach der Existenz benchmarkgetriebenen Gewinn- und Erwartungsmanagements nachgegangen, sondern auch die zu Grunde liegenden Anreize ("Warum?") und die Methoden ("Wie?") untersucht. Die Datenbasis umfasst deutsche Unternehmen, die im Zeitraum 2005 bis 2009 im CDAX Index der Deutschen Börse gelistet waren.

Kurzfassung (englisch)


This study examines benchmark-driven earnings management in Germany. Prior research provides evidence that capital market pressures and increasing short-termism force managers to manipulate earnings numbers and market expectations to avoid missing earnings targets. These targets include the latest analyst consensus forecast, zero earnings, and last year's earnings. While most studies investigate earnings management in the US or the UK, several more recent papers extend this line of research to both international and German firms. Adding to the recent literature on earnings management in an international context, this study addresses three interrelated research questions: 1) Do market forces provide incentives to beat earnings benchmarks?, 2) Is benchmark beating a prevalent phenomenon?, and 3) What techniques do managers apply to achieve earnings targets? The results suggest that, after controlling for the information content in earnings, investors reward achieving the latest analyst consensus forecast or last year's earnings with a return premium. This finding is consistent with benchmark importance. A subsequent analysis of earnings distributions relative to earnings targets confirms prior research suggesting that managers engage in manipulations to meet earnings targets. This evidence, however, is alleviated when a set of ten earnings and expectations management measures is taken into account. Three main conclusions can be drawn from the results: 1) Capital market forces are one but not the only explanation for benchmark importance, 2) Managers engage in accrual-based earnings management to meet the zero earnings benchmark and actively guide analysts down to beatable targets, and 3) Irregularities in the distributions of earnings metrics are only partly attributable to managerial discretion. Overall, the findings suggest that benchmark-driven earnings management in Germany is less intense than frequently assumed.

Universität


Universität St.Gallen

Referent/Referentin


Leibfried, Peter (Prof. Dr.)

Korreferent/Korreferentin


Berndt, Thomas (Prof. Dr.)

Erweitertes Diss. Komitee



Fachgebiet


Betriebswirtschaftslehre (PMA)

Sprache


ENG

Promotionstermin (dd.mm.yyyy)


17.09.2012

Erstellungsjahr (yyyy)


2012

Dokumentart


Dissertation

Format


PDF

Dissertationsnummer


4009

Quelle



PDF-File


dis4009.pdf

Dokumentverknüpfung


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