Metadaten







Promotionsordnung


PromO07

Kumulative Dissertation


nein

Titel


Reducing Value-Added Tax Capital Commitment Cost in Logistics Networks of Multinational Corporations

Titel (englisch)



Autor/Autorin


Reiche, Felix

2. Autor/Autorin



Geburtsdatum


26.06.1978

Geburtsort



Matrikelnummer


07614779

Schlagwörter (GND)


Umsatzsteuer; Supply Chain Management; Multinationales Unternehmen

DDC (Dewey Decimal Classification)


Wirtschaft - 330

Freie Stichwörter (deutsch)



Freie Stichwörter (englisch)


Value Added Tax; VAT; SCM; Logistics Management; tax optimization; logistics network; Multinational Corporation; MNC

Kurzfassung


Diese Arbeit beschäftigt sich mit dem Einfluss, den mehrwertsteuerlich (MwSt.-lich) gebundene Kapitalflüsse auf Multinationale Konzerne (MNC) ausüben sowie mit Ansätzen, welche die MwSt.-Kapitalbindungskosten in Logistiknetzwerken Multinationaler Konzerne senken. Die Forschung zu indirekten Steuern im Allgemeinen und MwSt. im Speziellen weist sowohl im Bereich der BWL als auch im Bereich des Logistikmanagements Lücken auf. Obwohl ein breites Spektrum von Problemen, Risiken und Kosten in Verbindung mit der MwSt. unter verantwortlichen Entscheidern und in der Praxisliteratur diskutiert wird, haben Wissenschaftler die Ursachen der MwSt.-Problematik weder untersucht noch nach Lösungen gesucht.

Im Ergebnis einer breitangelegten Literaturanalyse stellen wir erhebliche Defizite in der MwSt.-Forschung aus Managementsicht sowohl in organisatorischen als auch in transaktionalen Bereichen fest. Aus verwandten Forschungsbereichen sowie aus Fallstudien leiten wir wertvolle Ansätze ab, welche die Etablierung eines neuen Forschungsbereiches ermöglichen. Im Zuge der Forschungsarbeit wird gezeigt, dass die durch MwSt.-lich versursachte Kapitalabflüsse hervorgerufenen und durch lange Rückzahlungsdauern verstärkten Kapitalbindungskosten den zentralen Einflussfaktor darstellen, den die MwSt. auf MNCs ausübt. Mithilfe quantitativer Szenarioanalysen zeigen wir anhand eines Datensatzes aus der Konzernpraxis auf, dass eine signifikante Reduktion MwSt.-lich gebundenen Kapitals möglich ist.

In erster Linie zeigen unsere Ergebnisse, dass nur eine isolierte Optimierung jeder MwSt.-rechtlichen Konzerneinheit in jeder Jurisdiktion eine Gesamtoptimierung ermöglicht. Weiterhin wird die optimale Verwendung von Vereinfachungsregeln und Lieferbedingungen analysiert und signifikante Reduktionspotenziale der Mehrwertsteuerkapitalbindungskosten modellhaft belegt.

Kurzfassung (englisch)


This research focuses on the impact value-added tax (VAT)-induced cash flows have on multinational corporations (MNCs) as well as on approaches to reduce VAT capital commitment (VCC) cost in logistics networks of MNCs. Research on indirect taxes in general and VAT in particular is wanting in both management and logistics. Even though a wide range of problems, risks and costs associated with VAT are discussed among managers and in practitioner literature, researchers have neither considered exploring the root causes of VAT problems nor have they attempted to strive for solutions.

In an exploratory approach, we pursue to (1) establish a new field of research of Value-Added Tax in Logistics Management, (2) create a research framework for this new field, and (3) by focusing on VCC cost in logistics networks of MNCs develop solution approaches for the most pressing issues. In order to accomplish these goals, we (1) conduct a broad literature review on VAT in established fields of research that overlap our intended field, (2) conduct comparative case studies to characterize and categorize arising problems and possible solution approaches and (3) determine the potency of the most prevailing solution approaches in the course of an in-depth case study.

As a result of the literature review considering publications on VAT from economics, legal studies, business taxation, finance and accounting, and organizational as well as logistics management we find a substantial shortcoming of research on VAT in corporate groups on both a transactional as well as an organizational level. However, we identify valuable approaches from these fields that help to consolidate a new research framework we are able to anchor in established scientific fields, In the course of our research we understand that the most urging impact VAT has on MNCs is the capital cost that come along with various the cash flows being committed for significant time periods. Several optimization scenarios we model with real-life business data show that a significant reduction of VAT-related capital cost is possible. First and foremost we show that attempting VAT optimization can only be effective by isolatedly considering each VAT legal entity (VLE) in each VAT jurisdiction. Furthermore, we find that taking advantage of VAT-related simplification procedures consequently will lower VCC cost. Our study also yields rather surprising results like the application commercial terms usually though to be unfavorable can yield favorable financial results under certain conditions.

Universität


Universität St.Gallen

Referent/Referentin


Stölzle, Wolfgang (Prof. Dr.)

Korreferent/Korreferentin


Fagagnini, Hans Peter (Prof. Dr.)

Erweitertes Diss. Komitee



Fachgebiet


Betriebswirtschaftslehre (PMA)

Sprache


ENG

Promotionstermin (dd.mm.yyyy)


18.02.2013

Erstellungsjahr (yyyy)


2012

Dokumentart


Dissertation

Format


PDF

Dissertationsnummer


4106

Quelle



PDF-File


dis4106.pdf

Dokumentverknüpfung


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