Metadaten







Promotionsordnung



Kumulative Dissertation



Titel


Cross-Business Synergies: A Typology of Cross-business Synergies and a Mid-range Theory of Continuous Growth Synergy Realization

Titel (englisch)



Autor/Autorin


Knoll, Sebastian

2. Autor/Autorin



Geburtsdatum


02.01.1976

Geburtsort


Berlin

Matrikelnummer



Schlagwörter (GND)


Mischkonzern; Synergieplanung; Unternehmenswachstum; Strategisches Management

DDC (Dewey Decimal Classification)


Wirtschaft - 330

Freie Stichwörter (deutsch)


Cross-Business Synergien; Wachstum; Organisationsstruktur; Struktur; Strategie; Unternehmenszentrale; Gesamtunternehmensstrategie; Innovation; Mehrgeschäftsunternehmen; Unternehmenswandel; Synergie; Organisationsentwicklung;Organisationsgestaltung; Kundengruppenmanagement

Freie Stichwörter (englisch)


Synergy; cross-business synergies; corporate growth; corporate effect; complementarity; corporate strategy; corporate management; dynamic capabilities; collaborative M-form; organization design; corporate structure; coevolutionary theory; change; cross-business innovation; exploration

Kurzfassung


Cross-business Synergien sind der Mehrwert, der durch die Koordination der Geschäfte eines Mehr-Geschäfts-Unternehmens erzielt wird. Sie sind der primäre Grund für die Existenz von Mehr-Geschäfts-Unternehmen und Grundlage jeder Diversifikationsentscheidung.
Obwohl Igor Ansoff den Begriff der „Synergie“ schon in den 60iger Jahren in die Betriebswirtschaftslehre einführte, hat die Strategie- und Organisationsforschung die Definition und Realisierung von Cross-business Synergien nur unzureichend untersucht.
Diese Arbeit hat zum Ziel, diese Lücke zu schliessen. In einem ersten Schritt wird eine theorie-basierte Typologie von Cross-business Synergien entwickelt. Mit Wachstumssynergien – Wachstumsvorteile für die Geschäfte, die sich aus der unternehmensweiten Nutzung operativer Ressourcen ergeben – und Managementsynergien – Vorteile, die sich für die Geschäfte aus bestimmten Fähigkeiten des Corporate Centers ergeben – werden zwei neue Synergietypen konzeptualisiert. Zusätzlich zur Typologisierung diskutiert die Arbeit Strategien und Massnahmen zur Umsetzung der Synergietypen und illustriert sie mit zahlreichen Fallstudien von Firmen wie General Electric, Siemens ABB, UBS und P&G.
In einem zweiten Schritt fokussiert sich diese Arbeit auf Wachstumssynergien. Auf Basis einer explorativen Langzeit-Fallstudie eines diversifizierten deutschen Elektrokonzerns wird eine Theorie für die kontinuierliche Realisierung von Wachstumssynergien induziert. Die Theorie assoziiert die kontinuierliche Realisierung von Wachstumssynergien (1) mit einem strategischen Konzept, das einen selektiven Fokus auf eine geringe Anzahl profitabler Wachstumsfelder legt, (2) mit einem organisatorischen Design, das die dezentrale Zusammenarbeit zwischen den Geschäften und deren produktives Eigeninteresse bei der Synergierealisierung fördert und (3) mit einem Corporate Management Ansatz, der das organisatorische Design evolutionär weiterentwickelt und das Eigeninteresse der Geschäftseinheiten leitet.

Kurzfassung (englisch)


Cross-business synergies are the prime rationale for the existence of the multi-business firm. Therefore, they are at the core of strategic management and organization design. Nevertheless, ever since Igor Ansoff introduced cross-business synergies into the field in the 1960s, research in strategy and organization has largely neglected their direct investigation. The questions of what cross-business synergies actually are and how they are realized remain largely unexplored.
This dissertation addresses this gap in two steps. As the concept of synergy in the multi-business firm remains underspecified, this study first develops a theory-based typology of cross-business synergies. In particular, this study conceptualizes two new types of cross-business synergies, which contrast with the dominant efficiency-focused view of synergy in the multi-business firm (economies of scope): Growth synergies (profitable growth advantages from recombining complementary operative resources across businesses) and corporate management synergies (performance advantages from leveraging corporate management capabilities across businesses). The concept of corporate management synergies is illustrated by a comprehensive case study of General Electric.
In a second step, this study focuses on growth synergies and inducts a mid-range theory for their continuous realization from a longitudinal in-depth single case study. We suggest that the continuous realization of growth synergies is associated with a strategic concept that establishes a selective focus on specific growth synergy opportunities, an organization design that fosters decentralized collaboration between businesses and motivates productive business unit self-interest, and a corporate management approach that guides and balances this self-interest in an evolutionary fashion.
The primary contribution of this study is new insight into the nature of the corporate effect (i.e. value creation at the corporate level). This study further attempts to make a broader contribution to theories of strategy and organization. First, this study suggests a novel organization design that stimulates business unit self-interest and channels this self-interest on productive cross-business collaborations. Thereby, this study proposes a more differentiated view on the corporate strategy-structure choice of related diversifiers than can be found in the existing literature. Second, by providing new insights into the effective (re)combination of complementary resources across businesses, which is the conceptual mechanism underlying the realization of growth synergies, this research advances emerging research on a recombinative rationale of the M-form as well as research on dynamic capabilities, coevolutionary change and cross-business innovation.

Universität


Universität St.Gallen

Referent/Referentin


Müller-Stewens, Günter (Prof. Dr.)

Korreferent/Korreferentin


Probst, Gilbert (Prof. Dr.)

Erweitertes Diss. Komitee



Fachgebiet


Wirtschaftswissenschaften

Sprache


ENG

Promotionstermin (dd.mm.yyyy)


18.02.2008

Erstellungsjahr (yyyy)


2007

Dokumentart


Dissertation

Format


PDF

Dissertationsnummer


3391

Quelle



PDF-File


dis3391.pdf

Dokumentverknüpfung


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